Framtidens Lärverktyg - vart är vi på väg?

Europe/Stockholm
Uppsala

Uppsala

Uppsala Konsert & Kongress, Vaksala torg 1, Uppsala
Jan Hylén (Education Analytics)
Beskrivning

Hur kan vi stödja elevens lärande – innovation, flexibilitet och evidens?

"Framtidens lärverktyg: Var är vi på väg?", där vi utforskar den senaste utvecklingen inom digitala lärverktyg och strategier för framtidens utbildning. Dagen erbjuder inspirerande presentationer och paneldiskussioner med ledande experter som delar insikter om lärandeanalys, affärsmodeller och teknikutveckling. Delta och bidra till att forma en bättre framtid för våra elever. Dagen modereras av Jan Hylén och vi kommer att få lyssna ett antal namnkunniga föreläsare från verksamhet, myndighet, akademi och intresseorganisationer.

Konferensen vänder sig i första hand till beslutsfattare och verksamhetsutvecklare inom skolans verksamhetsområde.

Datum: 2025-12-03
Tid: 09.00 – 16.30
Plats: Uppsala konsert och kongress
Kostnad: På plats: 945 kr - inkluderar lunch och fika på för- och eftermiddag. Digitalt: 595 kr. (priser ex moms).

Contact
Registration
Registreringar
Undersökningar
Utvärdering
    • 09:00 09:10
      Välkommen 10m
    • 09:10 09:30
      Inledning 20m

      VLM och Sambruk ger en bakgrund och berättar om behov, idéer och målbild för sitt arbetet. Bland annat uppkomst och innehåll i de två förstudier som tagits fram med hjälp av Jan Hylén.

    • 09:30 10:05
      Mellan hype och hållbarhet, Fredrik "Feke" Norman 35m

      Fredrik, som är förstelärare samt kvalitetssamordnare vid gymnasiet samt vinnare av Guldäpplet, kommer att prata om ”Mellan hype och hållbarhet”. Många bländas av ny teknik, men hur går man från hype till hållbar praktik och vad betyder Skolverkets regeringsuppdrag för lärare? Vad ger de för effekter på likvärdigheten? Fredrik kommer också ge några praktiska exempel på olika typer av lärverktyg för att främja till elevers lärande.

      Fredrik arbetar som gymnasielärare i Engelska och religion, förstelärare i Engelska samt kvalitetssamordnare vid gymnasieskolan Bessemerskolan i Sandviken. Fredrik fick utmärkelsen Guldäpplet 2024.

    • 10:05 10:40
      Stödmaterial för användande av lärverktyg. Jessika Paulsson och Cecilia Spjuth, Undervisningsråd Skolverket 35m

      Jessika Paulsson och Cecilia Spjuth från Skolverket kommer att tala om hur man bedömer kvalitet i ett läromedel, och hur undviker vi att eleverna blir distraherade av annat när de använder sina datorer i undervisningen? Skolverket har i uppdrag att ta fram stöd för val och användning av lärverktyg. Stödet ska rikta sig till lärare, rektorer och huvudmän i alla skolformer. Här får du ta del av det stöd som riktar sig till huvudmän och rektorer och information om kommande delar riktade till lärare.

    • 10:40 11:00
      Paus 20m
    • 11:00 11:50
      Norge - erfarenheter av en användningsbaserad betalningsmodell. Lene Karin Wiberg, Spesialrådgiver digitalisering KS Kommunesektorens organisasjon och Marianne Leirskar Norveel, Spesialrådgiver, Bærum kommune 50m

      Är det möjligt att skapa en hållbar modell för tillgång och användning av digitala läromedel, där elever och lärare får mer flexibilitet i tillgången till digitala läromedel, samtidigt som vi säkerställer att skolhuvudmannen uppfyller lagstadgade krav, såsom dataskydd?
      I Norge testar flera skolhuvudmän nya modeller av användningsbaserade betalningsmodeller. Erfarenheter från tester med flera kommuner och regioner i Norge.

    • 11:50 12:20
      Finns det en framtid för digitala lärverktyg i svenska skolan? En spaning om vad som är viktigt framåt. Johanna Karlén, Kvalitetschef Swedish Edtech Industry 30m

      Hur ser trenderna i branschen ut, hur går snacket om framtiden i en tid där digital kompetens nedmonteras i styrdokumenten, skolor får riktade anslag att köpa läroböcker och där "analogt är bättre än digitalt". Vad behöver vi tänka på framåt för att de digitala delarna av lär- och arbetsmiljön ska fungera?

    • 12:20 13:10
      Lunch 50m
    • 13:10 13:45
      ”Att välja "rätt" digitala lärverktyg för ökad kvalitet i undervisning och lärande”. Anna Åkerfelt, Forskare vid Stockholms universitet 35m

      Anna är projekt- och processledare på Ifous som driver Edtest – en nationell testarena för digitala lärresurser. Där möts lärare för att värdera digitala lärverktyg i samarbete med företag som är med för att utveckla sina produkter utifrån verksamhetens behov.

    • 13:45 14:15
      Dagens nationella inriktning, leder den till lokal osäkerhet? Mikael Svensson, Programansvarig för skolans digitalisering SKR 30m

      Det senaste året har präglats av statliga utredningar om läroplaner, mobilförbud och interoperabilitet. Digital kompetens nedmonteras samtidigt som AI revolutionerar arbetslivet. Hur ska lokala beslutsfattare navigera när den nationella kompassen snurrar? På konferensen kommer Mikael att ge perspektiv på just denna fråga. Vilka beslut behöver tas och vad ska lokala beslutsfattare beakta framåt för att förbereda våra barn och elever på bästa sätt för samhälle och arbetsliv? Ett viktigt perspektiv i en tid av snabba förändringar och motstridiga signaler.

    • 14:15 14:45
      Marcus Billström, styrelseledamot Läromedelsförlagen och VD Majemaförlaget 30m

      I regeringens betänkande "Kunskap för alla" lyfts behovet av att stödja lärare i sina huvuduppgifter och fokusera mer på undervisning i grupp. Men det betyder inte att vi ska kasta ut allt digitalt! Marcus menar att digitala lärverktyg ska komplettera, inte ersätta. De kan ge lärare draghjälp i genomgångar, underlätta planering och hjälpa elever att ta till sig kunskap i egen takt - både de som behöver extra stöd och de som behöver utmanas mer.
      När fokus skiftar från elevens eget arbete till mer gruppundervisning ställs större krav på läraren. Därför blir det ännu viktigare att vi utvecklar relevanta digitala material som stöttar lärare i lyckade genomgångar och uppföljningar.
      En viktig pusselbit: AI kan bli en enorm resurs - men bara om lärare får utbildning i hur de ska lära ut användningen. Utan grundkunskap kan AI vara förödande snarare än hjälpsamt.

    • 14:45 15:05
      Paus 20m
    • 15:05 15:45
      Vi kan överbrygga dataklyftan i grundskolan, men vill [vi] det? Italo Masiello, Professor Linnéuniversitetet 40m

      Det krävs en robust datainfrastruktur för att möta utmaningarna med elevdata. Vårt forskningsprojekt har visat att det är svårt men möjligt. Dock den största utmaningen är inte teknik utan avsaknad av EU politisk riktning."

    • 15:45 16:20
      Panelsamtal - Framtidens Lärverktyg - vart är vi på väg? 35m

      I panelsamtalet deltar Daniel Eskilsson Uppsala kommun, Marcus Billström Läromedelsföretagen, Italo Masiello Linnéuniversitetet, Lene Karin Lene Karin Wiberg KS Kommunesektorens organisasjon. Följande kommer att diskuteras:
      - Kan pay-per-use kombinera lärarens metodfrihet med ekonomisk förutsägbarhet? Eller behöver svensk skola andra lösningar för att balansera flexibilitet mot likvärdighet?
      - Regeringens betänkande "Kunskap för alla" pekar på mer gruppundervisning och stöd till lärare i deras huvuduppgifter. Men vad betyder det för de digitala lärverktygen? Och skulle lärverktyg designas annorlunda om affärsmodellen ändras – från årslicenser till pay-per-use?
      - Vi KAN överbrygga dataklyftan i grundskolan, men vill vi? Forskning visar att det är tekniskt möjligt att bygga en robust datainfrastruktur. Men den största utmaningen är inte tekniken – det är avsaknaden av politisk riktning på EU-nivå.
      - Om ni fick bestämma EN konkret åtgärd de närmaste 12 månaderna – vad
      skulle det vara?

    • 16:20 16:30
      Summering och nästa steg 10m