Framtidens Lärverktyg - vart är vi på väg?

Europe/Stockholm
Uppsala

Uppsala

Uppsala Konsert & Kongress, Vaksala torg 1, Uppsala
Jan Hylén (Education Analytics)
Beskrivning

Hur kan vi stödja elevens lärande – innovation, flexibilitet och evidens?

"Framtidens lärverktyg: Var är vi på väg?", där vi utforskar den senaste utvecklingen inom digitala lärverktyg och strategier för framtidens utbildning. Dagen erbjuder inspirerande presentationer och paneldiskussioner med ledande experter som delar insikter om lärandeanalys, affärsmodeller och teknikutveckling. Delta och bidra till att forma en bättre framtid för våra elever. Dagen modereras av Jan Hylén och vi kommer att få lyssna ett antal namnkunniga föreläsare från verksamhet, myndighet, akademi och intresseorganisationer.

Konferensen vänder sig i första hand till beslutsfattare och verksamhetsutvecklare inom skolans verksamhetsområde.

Datum: 2025-12-03
Tid: 09.00 – 16.30
Plats: Uppsala konsert och kongress
Kostnad: 945 kr - inkluderar lunch och fika på för- och eftermiddag.

Registration
Registreringar
    • 09:00 09:10
      Välkommen 10m
    • 09:10 09:30
      Inledning 20m

      VLM och Sambruk ger en bakgrund och berättar om behov, idéer och målbild för sitt arbetet. Bland annat uppkomst och innehåll i de två förstudier som tagits fram med hjälp av Jan Hylén.

    • 09:30 10:05
      Fredrik "Feke" Norman 35m

      Fredrik, som är förstelärare samt kvalitetssamordnare vid gymnasiet samt vinnare av Guldäpplet, kommer att prata om ”Mellan hype och hållbarhet”. Många bländas av ny teknik, men hur går man från hype till hållbar praktik och vad betyder Skolverkets regeringsuppdrag för lärare? Vad ger de för effekter på likvärdigheten? Fredrik kommer också ge några praktiska exempel på olika typer av lärverktyg för att främja till elevers lärande.

      Fredrik arbetar som gymnasielärare i Engelska och religion, förstelärare i Engelska samt kvalitetssamordnare vid gymnasieskolan Bessemerskolan i Sandviken. Fredrik fick utmärkelsen Guldäpplet 2024.

    • 10:05 10:40
      Stödmaterial för användande av lärverktyg. Jessika Paulsson och Cecilia Spjuth, Undervisningsråd Skolverket 35m

      Jessika Paulsson och Cecilia Spjuth från Skolverket kommer att tala om hur man bedömer kvalitet i ett läromedel, och hur undviker vi att eleverna blir distraherade av annat när de använder sina datorer i undervisningen? Skolverket har i uppdrag att ta fram stöd för val och användning av lärverktyg. Stödet ska rikta sig till lärare, rektorer och huvudmän i alla skolformer. Här får du ta del av det stöd som riktar sig till huvudmän och rektorer och information om kommande delar riktade till lärare.

    • 10:40 11:00
      Paus 20m
    • 11:00 11:50
      Norge - erfarenheter av en användningsbaserad betalningsmodell 50m

      Erfarenheter från AVT-projektet i Oslo, möjligheter och utmaningar med lärandeanalys i skolan, Lene Karin Wiberg, Spesialrådgiver digitalisering KS Kommunesektorens organisasjon och Marianne Leirskar Norveel, Bærum kommune

    • 11:50 12:20
      Finns det en framtid för digitala lärverktyg i svenska skolan? En spaning om vad som är viktigt framåt. Johanna Karlén, Kvalitetschef Swedish Edtech Industry 30m

      Hur ser trenderna i branschen ut, hur går snacket om framtiden i en tid där digital kompetens nedmonteras i styrdokumenten, skolor får riktade anslag att köpa läroböcker och där "analogt är bättre än digitalt". Vad behöver vi tänka på framåt för att de digitala delarna av lär- och arbetsmiljön ska fungera?

    • 12:20 13:10
      Lunch 50m
    • 13:10 13:45
      ”Att välja "rätt" digitala lärverktyg för ökad kvalitet i undervisning och lärande”. Anna Åkerfelt, Forskare vid Stockholms universitet 35m

      Anna är projekt- och processledare på Ifous som driver Edtest – en nationell testarena för digitala lärresurser. Där möts lärare för att värdera digitala lärverktyg i samarbete med företag som är med för att utveckla sina produkter utifrån verksamhetens behov.

    • 13:45 14:15
      Mikael Svensson, Programansvarig för skolans digitalisering SKR 30m
    • 14:15 14:45
      Marcus Billström, styrelseledamot Läromedelsförlagen och VD Majemaförlaget 30m

      I regeringens betänkande "Kunskap för alla" lyfts behovet av att stödja lärare i sina huvuduppgifter och fokusera mer på undervisning i grupp. Men det betyder inte att vi ska kasta ut allt digitalt! Marcus menar att digitala lärverktyg ska komplettera, inte ersätta. De kan ge lärare draghjälp i genomgångar, underlätta planering och hjälpa elever att ta till sig kunskap i egen takt - både de som behöver extra stöd och de som behöver utmanas mer.
      När fokus skiftar från elevens eget arbete till mer gruppundervisning ställs större krav på läraren. Därför blir det ännu viktigare att vi utvecklar relevanta digitala material som stöttar lärare i lyckade genomgångar och uppföljningar.
      En viktig pusselbit: AI kan bli en enorm resurs - men bara om lärare får utbildning i hur de ska lära ut användningen. Utan grundkunskap kan AI vara förödande snarare än hjälpsamt.

    • 14:45 15:05
      Paus 20m
    • 15:05 15:45
      Vi kan överbrygga dataklyftan i grundskolan, men vill [vi] det? 40m

      Det krävs en robust datainfrastruktur för att möta utmaningarna med elevdata. Vårt forskningsprojekt har visat att det är svårt men möjligt. Dock den största utmaningen är inte teknik utan avsaknad av EU politisk riktning."
      Talare: Italo Masiello, Professor Linnéuniversitetet

    • 15:45 16:20
      Panelsamtal - Framtidens Lärverktyg - vart är vi på väg? 35m
    • 16:20 16:30
      Summering och nästa steg 10m