Framtidens Lärverktyg - vart är vi på väg?
onsdag 3 december 2025 -
09:00
måndag 1 december 2025
tisdag 2 december 2025
onsdag 3 december 2025
09:00
Välkommen
Välkommen
09:00 - 09:10
09:10
Inledning
Inledning
09:10 - 09:30
VLM och Sambruk ger en bakgrund och berättar om behov, idéer och målbild för sitt arbetet. Bland annat uppkomst och innehåll i de två förstudier som tagits fram med hjälp av Jan Hylén.
09:30
Fredrik "Feke" Norman
Fredrik "Feke" Norman
09:30 - 10:05
Fredrik, som är förstelärare samt kvalitetssamordnare vid gymnasiet samt vinnare av Guldäpplet, kommer att prata om ”Mellan hype och hållbarhet”. Många bländas av ny teknik, men hur går man från hype till hållbar praktik och vad betyder Skolverkets regeringsuppdrag för lärare? Vad ger de för effekter på likvärdigheten? Fredrik kommer också ge några praktiska exempel på olika typer av lärverktyg för att främja till elevers lärande. Fredrik arbetar som gymnasielärare i Engelska och religion, förstelärare i Engelska samt kvalitetssamordnare vid gymnasieskolan Bessemerskolan i Sandviken. Fredrik fick utmärkelsen Guldäpplet 2024.
10:05
Stödmaterial för användande av lärverktyg. Jessika Paulsson och Cecilia Spjuth, Undervisningsråd Skolverket
Stödmaterial för användande av lärverktyg. Jessika Paulsson och Cecilia Spjuth, Undervisningsråd Skolverket
10:05 - 10:40
Jessika Paulsson och Cecilia Spjuth från Skolverket kommer att tala om hur man bedömer kvalitet i ett läromedel, och hur undviker vi att eleverna blir distraherade av annat när de använder sina datorer i undervisningen? Skolverket har i uppdrag att ta fram stöd för val och användning av lärverktyg. Stödet ska rikta sig till lärare, rektorer och huvudmän i alla skolformer. Här får du ta del av det stöd som riktar sig till huvudmän och rektorer och information om kommande delar riktade till lärare.
10:40
Paus
Paus
10:40 - 11:00
11:00
Norge - erfarenheter av en användningsbaserad betalningsmodell
Norge - erfarenheter av en användningsbaserad betalningsmodell
11:00 - 11:50
Erfarenheter från AVT-projektet i Oslo, möjligheter och utmaningar med lärandeanalys i skolan, Lene Karin Wiberg, Spesialrådgiver digitalisering KS Kommunesektorens organisasjon och Marianne Leirskar Norveel, Bærum kommune
11:50
Finns det en framtid för digitala lärverktyg i svenska skolan? En spaning om vad som är viktigt framåt. Johanna Karlén, Kvalitetschef Swedish Edtech Industry
Finns det en framtid för digitala lärverktyg i svenska skolan? En spaning om vad som är viktigt framåt. Johanna Karlén, Kvalitetschef Swedish Edtech Industry
11:50 - 12:20
Hur ser trenderna i branschen ut, hur går snacket om framtiden i en tid där digital kompetens nedmonteras i styrdokumenten, skolor får riktade anslag att köpa läroböcker och där "analogt är bättre än digitalt". Vad behöver vi tänka på framåt för att de digitala delarna av lär- och arbetsmiljön ska fungera?
12:20
Lunch
Lunch
12:20 - 13:10
13:10
”Att välja "rätt" digitala lärverktyg för ökad kvalitet i undervisning och lärande”. Anna Åkerfelt, Forskare vid Stockholms universitet
”Att välja "rätt" digitala lärverktyg för ökad kvalitet i undervisning och lärande”. Anna Åkerfelt, Forskare vid Stockholms universitet
13:10 - 13:45
Anna är projekt- och processledare på Ifous som driver Edtest – en nationell testarena för digitala lärresurser. Där möts lärare för att värdera digitala lärverktyg i samarbete med företag som är med för att utveckla sina produkter utifrån verksamhetens behov.
13:45
Mikael Svensson, Programansvarig för skolans digitalisering SKR
Mikael Svensson, Programansvarig för skolans digitalisering SKR
13:45 - 14:15
14:15
Marcus Billström, styrelseledamot Läromedelsförlagen och VD Majemaförlaget
Marcus Billström, styrelseledamot Läromedelsförlagen och VD Majemaförlaget
14:15 - 14:45
I regeringens betänkande "Kunskap för alla" lyfts behovet av att stödja lärare i sina huvuduppgifter och fokusera mer på undervisning i grupp. Men det betyder inte att vi ska kasta ut allt digitalt! Marcus menar att digitala lärverktyg ska komplettera, inte ersätta. De kan ge lärare draghjälp i genomgångar, underlätta planering och hjälpa elever att ta till sig kunskap i egen takt - både de som behöver extra stöd och de som behöver utmanas mer. När fokus skiftar från elevens eget arbete till mer gruppundervisning ställs större krav på läraren. Därför blir det ännu viktigare att vi utvecklar relevanta digitala material som stöttar lärare i lyckade genomgångar och uppföljningar. En viktig pusselbit: AI kan bli en enorm resurs - men bara om lärare får utbildning i hur de ska lära ut användningen. Utan grundkunskap kan AI vara förödande snarare än hjälpsamt.
14:45
Paus
Paus
14:45 - 15:05
15:05
Vi kan överbrygga dataklyftan i grundskolan, men vill [vi] det?
Vi kan överbrygga dataklyftan i grundskolan, men vill [vi] det?
15:05 - 15:45
Det krävs en robust datainfrastruktur för att möta utmaningarna med elevdata. Vårt forskningsprojekt har visat att det är svårt men möjligt. Dock den största utmaningen är inte teknik utan avsaknad av EU politisk riktning." Talare: Italo Masiello, Professor Linnéuniversitetet
15:45
Panelsamtal - Framtidens Lärverktyg - vart är vi på väg?
Panelsamtal - Framtidens Lärverktyg - vart är vi på väg?
15:45 - 16:20
16:20
Summering och nästa steg
Summering och nästa steg
16:20 - 16:30